FANDOM

Avengers (oryg. Marvel’s The Avengers) – film z 2012 roku, będący szóstą i ostatnią odsłoną pierwszej fazy Marvel Cinematic Universe. Wyprodukowany został przez Marvel Studios i jako pierwszy film z uniwersum dystrybuowany był przez Walt Disney Studios Motion Pictures. Wyreżyserowany i napisany przez Jossa Whedona gromadzi wszystkich najważniejszych bohaterów fazy pierwszej – Iron Mana, Kapitana Amerykę, Thora, Czarną Wdowę i Nicka Fury’ego – którzy wraz z Hawkeye’em tworzą grupę Avengers, pracującą na zlecenie T.A.R.C.Z.Y..

Produkcja filmu rozpoczęła się, kiedy w kwietniu 2005 roku Marvel Studios zaciągnęło pożyczkę od Merrilla Lyncha. Po sukcesie pierwszego Iron Mana z 2008 roku, Marvel ogłosił, że Avengers trafią do kin w lipcu 2011 roku. Po podpisaniu umowy ze Scarlett Johansson w marcu 2009 roku, jego premiera została przesunięta na 2012. W kwietniu 2010 roku do produkcji dołączył Whedon, który przepisał oryginalny scenariusz autorstwa Zaka Penna. Produkcja rozpoczęła się w kwietniu 2011 roku w Albuquerque, a następnie przeniosła się do Cleveland, a w październiku do Nowego Jorku. Na etapie postprodukcji film został przekonwertowany do 3D.

Uroczysta premiera filmu miała miejsce 11 kwietnia 2012 roku w hollywoodzkim El Capitan Theatre, a do kin trafił 4 maja (w Polsce 11 maja). Film otrzymał wiele nagród i nominacji, w tym m.in. do BAFT-y za najlepsze efekty specjalne, oraz pobił kilka kasowych rekordów, stając się m.in. filmem z najlepszym otwarciem w Ameryce Północnej. Avengers na całym świecie wygenerowali przychód w wysokości ponad półtora miliarda dolarów, stając się trzecim najbardziej dochodowym filmem w historii, jak również pierwszą produkcją Marvela, która zarobiła ponad miliard dolarów. Kontynuacja filmu, Avengers: Czas Ultrona, ukazała się w kwietniu 2015 roku, zaś dwie kolejna, dwuczęściowa Avengers: Infinity War, pojawić ma się w kinach w maju 2018 i 2019 roku.