FANDOM

Iron Man logo

Iron Man – pierwszy film z Marvel Cinematic Universe, rozpoczynający fazę pierwszą, wyprodukowany przez Marvel Studios, a dystrybuowany przez Paramount Pictures. Wyreżyserowany przez Jona Favreau według scenariusza Marka Fergusa i Hawka Otsby’ego.

Film znajdował się w produkcji od lat 90., wielokrotnie zmieniając wydawców – Universal Pictures, 20th Century Fox i New Line Cinema – zanim w 2006 roku prawa do jego realizacji powróciły do Marvel Studios. Był to pierwszy film finansowany przez Marvela. Favreau zdecydował się kręcić głównie w Kalifornii, odrzucając Wschodnie Wybrzeże Stanów Zjednoczonych, chcąc, żeby film odróżniał się od komiksów i innych filmów o superbohaterach działających w okolicach Nowego Jorku. Podczas zdjęć aktorzy mogli improwizować, ponieważ podczas preprodukcji skupiono się na fabule i akcji. Gumowe i metalowe wersje pancerzy stworzone przez Stana Winstona zostały wymieszane z efektami komputerowymi, dając wrażenie realistycznej superzbroi.

Premiera filmu miała miejsce 14 kwietnia 2008 roku w Sidney, do polskich kin film trafił 30 kwietnia, zaś do Amerykańskich – 2 maja. Iron Man spotkał się z pozytywnym przyjęciem krytyków i komercyjnym sukcesem, generując na całym świecie 585 milionów dolarów przychodów. Krytyka chwaliła przede wszystkim kreację Roberta Downeya Jr. American Film Institute ogłosił Iron Mana jednym z najlepszych filmów roku. Film doczekał się dwóch kontynuacji – Iron Mana 2 (2010) i Iron Mana 3 (2013).

Fabuła Edytuj

Playboy, geniusz i wizjoner przemysłowy Tony Stark, dyrektor naczelny wiodącej wojskowej firmy handlującej bronią, Stark Industries, udaje się do Afganistanu ze swoim przyjacielem i partnerem współpracy wojskowej, podpułkownikiem Jamesem Rhodsem by zademonstrować tam nowy pocisk Jerycho.

Podczas jazdy w konwój transportowy zostaje zaatakowany bronią jego firmy przez terrorystów, Stark zostaje ciężko ranny podczas zasadzki i uwięziony w jaskini przez grupę terrorystyczną Dziesięć Pierścieni. Elektromagnes zbudowany przez kolegę z niewoli dr. Ho Yinsena utrzymuje odłamki z pocisku przed dotarciem pocisku do serca rannego Tonego, tym samym ratuje mu życie. Lider Dziesięciu Pierścieni, Raza oferuje Starkowi wolność w zamian za budowę dla niego pocisku Jerycho, ale Stark i Yinsen wiedzą że, Raza nie dotrzyma słowa.

Udając prace nad pociskiem, Stark i Ho potajemnie zbudowali potężny generator prądu, nazywany  Reaktor Łukowy do zasilania elektromagnesu Tonego, a następnie zaczęli budować zbroję, zaprojektowaną przez Starka, aby pomóc im uciec. Organizacja Dziesięć Pierścieni zaatakowała warsztat gdy odkryła plan Tonego, ale Yinsen poświęca się, aby odciągnąć ich podczas włączania się zbroi Starka.

Ubrany w pancerz , Tony walczy o wyjście z jaskini, znajduje śmiertelnie rannego Yinsena, uspokaja on Starka i zachęca go do kontynuowania jego ucieczki i mówi by nie marnował swojego życia po czym umiera. Rozwścieczony Stark opuszcza jaskinię, spala zapasy broni terrorystów, broń ta jest firmy Stark Industries, i odlatuje, rozbija się na pustyni. Po kilku dniach odnajdują go żołnierze Armi Stanów Zjednoczonych.

Stark wraca do domu i oznajmia publicznie, że jego firma nie będzie już produkować broni, wiedząc że bron jego firmy wpadła w ręce terrorystów. Spotyka się to z medialną krytyką. Obadiah Stane, menedżer firmy dawny przyjaciel ojca Tonego i jego partner , doradza Starkowi, że może to zniszczyć Stark Industries i spuściznę ojca.

W swoim warsztacie domowym, Stark spędza kilka następnych miesięcy pracując nad ulepszoną wersją zbroi, jak również bardziej zaawansowanym reaktorem łukowym na jego klatce piersiowej. Przy testowaniu odrzutowców oraz pierwotnej wersji ulepszonej zbroi dochodzi również do kilku wypadków, jak np. uderzenie Tonego w sufit, czy też zniszczenie samochodu, w wyniku upadku po ich wyłączeniu.

Na pierwszym publicznym występie Starka po powrocie, reporter Christine Everhart informuje go, broń firmy Stark Industries, w tym rakiety Jerycho, są w posiadaniu organizacji Dziesięć Pierścieni i są wykorzystywane do ataku na rodzinną wieś Yinsena. Stark pyta Stane broń i dowiaduje się, że Stane zawiesił jego szefostwo w firmie.

Rozwścieczony, Stark przywdziewa swoją nową zbroję i leci do Afganistanu, gdzie ratuje  przed zniszczeniem przez Dziesięć Pierścieni, Gulmire rodzinną wieś Yinsena. Podczas lotu do domu, Starka wykrywają i atakują dwa Amerykańskie F-22Raptor które biorą go za  rakietę. Tony dzwoni do Rhodsa i ujawnia że to on został wykryty przez samoloty, Rhods przerwać atak. Tymczasem dziesięć Pierścieni gromadzi kawałki pierwszego pancerzu Starka. Raza spotyka się ze Stanem i oferuje sprzedaż pancerzu w zamian za pomoc wojskową nim jednak dochodzi do transakcji, Stane eliminuje go i jego towarzyszy po czym zbiera zbroje dla siebie. Wracając do Stark Industries, Stane nakazuje zaprojektować swoim naukowcom nowy pancerz z na podstawie wraku pierwszej zbroi Starka.