FANDOM

Iron Man 3 – film z 2013 roku, będący pierwszą odsłoną fazy drugiej i siódmą częścią Marvel Cinematic Universe, wyreżyserowany przez Shane’a Blacka do scenariusza, który napisał wraz z Drew Pearce’em na podstawie serii Extremis Warrena Ellisa.

Po premierze Iron Mana 2 w maju 2010 roku, Jon Favreau – reżyser poprzednich części – postanowił porzucić serię, a w lutym 2011 roku na jego stanowisko zatrudniono Blacka. Ten wraz z Pearce’em optowali za tym, żeby scenariusz opierał się bardziej na postaciach i zawierał elementy thrillera. W okresie od kwietnia do maja 2012 uzupełniono obsadę, do której dołączyli Ben Kingsley, Guy Pearce i Rebacca Hall. Zdjęcia rozpoczęły się 23 maja, a zakończyły 17 grudnia. Realizowano je głównie w EUE/Screen Gems Studios w Karolinie Północnej. Dodatkowe zdjęcia kręcono w różnych lokacjach w Karolinie Północnej, Chinach, Los Angeles i na Florydzie. Efekty specjalne stworzone zostały przez siedemnaście firm, w tym m.in. Scanline VFX, Digital Domain i Weta Digital. Na etapie postrodukcji film został przekonwertowany do 3D.

Uroczysta premiera filmu odbyła się 14 kwietnia 2013 roku w paryskim Le Grand Rex. Światowa premiera miała miejsce 25 kwietnia, amerykańska 3 maja, a polska 9 maja. Film okazał się sukcesem zarówno pod względem odbioru przez krytyków, jak i komercyjnym zarabiając na całym świecie ponad 1.2 miliarda dolarów, będąc drugim – po Krainie lodu – najbardziej dochodowym filmem 2013 roku. Był to szesnasty film w historii, który wygenerował na całym świecie przychody przekraczające miliard dolarów, a na chwilę obecną zajmuje siódme miejsce na liście najbardziej dochodowych filmów.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki