FANDOM

Pierwsze starcie logo.png

Obsada Edytuj

  • Na skróconej liście kandydatów do roli Kapitana Ameryki znaleźli się Garrett Hedlund, Channing Tatum, Scott Porter, Mike Vogel, Ryan Phillippe Sebastian Stan, Chris Evans, Wilson Bethel, John Krasinski, Michael Cassidy, Chace Crawford i Jensen Ackles. Do roli przesłuchiwani byli Kellan Lutz i Alexander Skarsgård, z kolei Sam Worthington i Will Smith wzięli udział we wstępnych rozmowach. Ostatecznie rola trafiła do Evansa, który wcześniej wcielił się już w innego marvelowskiego superbohatera, Johnny’ego Storma, w Fanatycznej Czwórce (2004) i Fantastycznej Czwórce: Narodzinach Srebrnego Surfera (2007).
  • Evans trzykrotnie odrzucił propozycję zagrania tytułowej roli. Zdecydował się na to dopiero po spotkaniu z reżyserem i producentami.
  • Emily Blunt odrzuciła rolę Peggy Carter. Jako kandydatkę do odtwórczyni postaci brano pod uwagę również Alice Eve i Keirę Knightley.
  • Pierwotnie reżyserem filmu miał być Jon Favreau, ostatecznie jednak zdecydował się wyreżyserować Iron Mana. Jako potencjalnego kandydata na reżysera rozważano również Nicka Cassavetesa, który w grudniu 2004 roku wybrany został na reżysera Iron Mana.
  • Joe Simon, autor postaci Kapitana Ameryki, miał pojawić się w filmie w niewielkiej roli.

Zza kulis Edytuj

  • Przygotowując się do roli Bucky’ego, Sebastian Stan obejrzał wiele filmów i dokumentów o II wojnie światowej, a inspirację czerpał z serialu Kompania braci.
  • Pierwsze starcie pierwotnie miało być samodzielnym filmem, jednak kiedy Joss Whedon został zatrudniony do wyreżyserowania Avengers, otrzymał kopię scenariusza, do której wprowadził poprawki, żeby powiązać film z Marvel Cinematic Universe.
  • Przygotowując się do roli, Hayley Atwell ćwiczyła sześć dni w tygodniu.
  • Hugo Weaving wzorował akcent Red Skulla na uznanych niemieckich filmowcach – Wernerze Herzogu i Klausie Marii Brandauerze.
  • Pierwotnie film miał być kręcony w Manhattan Beach w Kalifornii, ale ostatecznie produkcję przeniesiono do Londynu ze względu na lepsze ulgi podatkowe.

Inne Edytuj

  • Chrisowi Evansowi w postaci Kapitana Ameryki najbardziej podoba się jego charakter: „Nawet gdyby nie był postacią komiksową, uważam, że historia Steve’a Rogersa jest świetna. To superkoleś, nawet gdyby był to film o zwykłym człowieku, prawdopodobnie wziąłbym tę rolę. Nie chodzi tutaj o sam komiks, to po prostu świetna postać dla aktora”.
  • Stanley Tucci przyjął rolę doktora Erskine’a, ponieważ mówiła ona z niemieckim akcentem, co zawsze chciał zrobić.
  • Początkowo w filmie w niewielkich rolach mieli pojawić się James Logan Howlett (Wolverine) i Erik Lensherr (Magneto), żyjący w czasach II wojny światowej – Logan jako żołnierz, a Lesherr jako więzień wojenny. Postaci te zostały jednak usunięte ze scenariusza ze względów licencyjnych. W filmie miał pojawić się również Namor, ale i ta postać została wycięta.
  • Jest to piąta aktorska produkcja o Kapitanie Ameryce. Pierwszą był serial Captain America z 1944 roku, drugą i trzecią filmy telewizyjne z 1979 Captain America i jego kontynuacja Captain America II: Death Too Soon, a czwartą film kinowy Kapitan Ameryka z roku 1990.
  • Red Skull poszukuje Tesseraktu, potężnego artefaktu w kształcie kostki. W Transformers (2007) udziela głosu Megatronowi, poszukującemu podobnego reliktu – Wszechiskry.
  • Był to ostatni film z Marvel Cinematic Universe wyprodukowany przy współpracy Paramount Pictures i Marvel Studios. Do następnych – Avengers (2012) i Iron Mana 3 – prawa wykupił Disney, który wykupił Marvela.
  • W filmie znajduje się kilka odniesień do Indiany Jonesa i poszukiwaczy zaginionej arki, przy którym Johnston pracował jako dyrektor artystyczny:
    • Sposób, w jaki Tesserakt niszczy Red Skulla, jest podobny do tego, w jaki Arka Przymierza zabija nazistów.
    • Rogers wrzuca jednego z członków HYDR-y w wirnik samolotu.
    • Po odnalezieniu Tesseraktu Schmidt rzuca zgryźliwy komentarz na temat tego, że „führer każe kopać błyskotki na pustyni”.
  • Podczas wystawy w jednej z gablot zobaczyć można kostium Human Torcha – superbohatera z lat 40., którego przygody, podobnie jak przygody Kapitana Ameryki, publikowane były przez wydawnictwo Timely Comics, w późniejszym czasie przemianowane na Marvel Comics.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki