FANDOM

Kapitan Ameryka: Zimowy Żołnierz (oryg. Captain America: The Winter Soldier) – druga część przygód Kapitana Ameryka, wydana w 2014 roku jako dziewiąta odsłona Marvel Cinematic Universe, należąca do fazy drugiej. Film wyreżyserowany został przez Anthony’ego i Joego Russów według scenariusza Christophera Markusa i Stephena McFeely’ego, pracujących również przy Pierwszym starciu. Kapitan Ameryka wraz z pozostałymi członkami TARCZ-y stara się rozpracować zagrożenie z wewnątrz, mierząc się jednocześnie z tajemniczym zabójcą znanym jako Zimowy Żołnierz.

Duży wpływ na scenariusz Zimowego Żołnierza miały filmy szpiegowskie z lat 70., takie jak chociażby Trzy dni kondora, podczas gdy fabuła inspirowana była serią komiksów o Zimowym Żołnierzu według scenariusza Eda Brubakera. Scenariusz został napisany w 2011 roku, Russowie zaczęli negocjacje odnośnie reżyserii w czerwcu 2012 roku, a miesiąc później rozpoczęły się castingi. Główny okres zdjęciowy rozpoczął się w kwietniu 2013 roku w Los Angeles, a następnie przeniósł się do Waszyngtonu i Cleveland. Reżyserzy starali się celować w realizm, koncentrując się bardziej na praktycznych efektach i popisach kaskaderskich. Sześc ekip zrealizowało w sumie dwa i pół tysiąca różnych efektów wizualnych.

Uroczysta premiera filmu miała miejsce w Los Angeles 13 marca 2014 roku, do kin na całym świecie trafił 26 marca, a w Stanach Zjednoczonych 4 kwietnia. Film chwalony był przez krytyków, okazał się również komercyjnym sukcesem, zarabiając na całym świecie 714 milionów dolarów. Nominowany był do Oscara w kategorii najlepsze efekty specjalne.

Premiera trzeciej części, Captain America: Civil War, została zapowiedziana na 6 maja 2016 roku.

Produkcja Edytuj

W kwietniu 2011 roku, zanim do kin trafił Captain America: Pierwsze starcie, do napisania scenariusza jego kontynuacji zatrudniono Christophera Markusa i Stephena McFeely’ego. Według informacji udzielonych przez Chrisa Evansa i Neala McDonough, druga część trafić miała do kin dopiero po ukończeniu Thora: Mrocznego świata, nie wcześniej niż w 2014 roku. W marcu 2012 Marvel podał do wiadomości publicznej, że do wyreżyserowania filmu rozpatrywani są George Nolfi, F. Gary Gray i bracia Russo. Walt Disney Studios ogłosiło, że film trafi do kin 4 kwietnia 2014 roku, stwierdzając: „Druga część rozpocznie się po rozpadzie Avengers, kiedy Steve Rogers w dalszym ciągu współpracuje z Nickiem Furym i TARCZ-ą, starają się jednocześnie znaleźć swoje miejsce we współczesny świecie”. W późniejszym czasie Markus dodał: „Myślę, że w TARCZ-y Rogers czuje się jak ryba w wodzie. Jak wiecie, pierwszy film był o amerykańskiej armii, ten jest o TARCZ-y. Dowiecie się czegoś o niej. Dowiecie się, dokąd doszła i dokąd będzie dążyć”. F. Gary Gray zrezygnował z ubiegania się o fotel reżysera, wybierając reżyserię filmu biograficznego Straight Outta Compton poświęconego rapowej grupie N.W.A.

Tworzenie scenariusza Edytuj

Prace nad scenariuszem rozpoczęły się w połowie 2011 roku, w okolicach premiery Pierwszego starcia. Jak stwierdzili scenarzyści, początkowo „improwizowali w nadziei, że powstanie druga część, sprawdzając różne pomysły”. Pierwszych kilka miesięcy tworzenia scenariusza stanowiły konsultacje z Marvelem, ale po ich zakończeniu scenariusz nie zmienił się znacząco. Pierwotnie scenarzyści chcieli osadzić fabułę we współczesności, umieszczając w niej retrospekcje z II wojny światowej, ostatecznie retrospekcje zostały jednak porzucone jako niepasujące. Film koncentrować miał się na Kapitanie Ameryce próbującym dostosować się do współczesnego świata, bez przesadnej ilości elementów komediowych. Zimowy Żołnierz miał być bardziej realistyczny od Pierwszego starcia i Avengers, w których znacząco zaakcentowane były zaawansowane technologie. Chociaż niemożliwe było usunięcie ich z filmu i uniwersum, stawiano na zachowanie pozorów prawdopodobieństwa. Wymusiło to znaczące przepisanie fragmentów poświęconych Arnimowi Zoli, które jednak nawet po poprawkach są jednymi z najbardziej fantastycznonaukowych elementów filmu.

Markus i McFeely chcieli zaadaptować historię Zimowego Żołnierza z komiksu autorstwa Eda Brubakera, którą opisali jako „zgodną z duchem współczesnej franczyzy o Kapitanie Ameryce”, ale pół roku zajęło im, zanim ostatecznie przekonali się do tego pomysłu. Zastanawiali się, jak zamienić film wojenny, jakim była pierwsza część, na thriller szpiegowski, który ich zdaniem lepiej oddaje problemy Rogersa z zaufaniem i reprezentowane przez niego wartości, kontrastujące ze współczesnym światem. Markus: „Jeśli osadzisz człowieka z lat 40. XX wieku we współczesnej sytuacji geopolitycznej, wszystko dla niego będzie wyglądało jak spisek. Wszystko zdaje się być nieczyste, pokrętne, mętne, a ludzie nie mówią prawdy”. Jako inspirację dla klimatu filmu scenarzyści wymienili m.in. Syndykat zbrodni i Maratończyka oraz, przede wszystkim, Trzy dni kondora, z którego zaczerpnięto motyw protagonisty ściganego przez zagrożenie, które wraz z widzem poznaje dopiero w połowie filmu.

Według scenarzystów podejście takie było podobne do tego, jakie zastosował Stan Lee tworząc Kapitana Amerykę na nowo w latach 60. i 70., gdzie „Kapitan zmagał się z tym samym, co Ameryka – wojną w Wietnamie, aferą Watergate i temu podobnymi – i miał na ten temat własne zdanie”, tworząc „kolesia, przeniesionego z czarno-białych lat 40. do naszego świata pełnego odcieni szarości”. Kiedy scenarzyści zmagali się ze scenariuszem trzeciego aktu, Kevin Feige, prezes Marvel Studios, zasugerował, żeby zniszczyć TARCZ-ę, zmuszając Kapitana Amerykę do walki z nią, co spotkało się z pozytywnym przyjęciem scenarzystów, tym bardziej, że w komiksach z lat 70. pojawiły się podobne konspiracje. Dzięki temu powrócić mogły znane postaci, działający jako agenci HYDR-y pod przykrywką, z komiksów pochodzi również motyw Zoli, którego świadomość zachowana została w maszynie.

Według Feige’a Rogersowi partnerują inne postaci z Avengers, takie jak Czarna Wdowa i Fury, ponieważ w przeciwieństwie do Tony’ego Starka i Thora, nie ma on swojego świata, do którego może powrócić, dlatego do samego końca pozostał z tymi, którzy wcześniej tworzyli Avengers. Scenarzyści rozważali również wprowadzenie do filmu Hawkeye’a, okazało się jednak, że postaci tej nie da wprowadzić się do filmu w taki sposób, żeby odegrała w nim znaczącą rolę. Co więcej, grafik Jeremy’ego Rennera kolidował z okresem zdjęciowym Zimowego Żołnierza, dlatego wszystkie partie pierwotnie poświęcone Hawkeye’owi ostatecznie przypadły Czarnej Wdowie. Zapytany o to, dlaczego w filmie nie pojawił się Red Skull, Joe Russo wyjaśnił: „Wiem, że mamy kolesia w komputerze, ale naszym zamiarem było stworzenie thrillera szpiegowskiego. Chcieliśmy, żeby wszystko było jak najbardziej przyziemne. Chociaż Red Skull jest świetną postacią, nie pasował do Kapitana 2, tym bardziej, że był to film poświęcony upadkowi TARCZ-y. Red Skull żyje jako HYDRA, która jest jego spuścizną, a chociaż ludzie może nie muszą zmagać się z nim osobiście, ale zmagają się z demonami, które stworzył”.

Przy scenariuszu współpracował Chris McKenna, wcześniej pracujący z braćmi Russo przy serialu Community, który napisał żarty na potrzeby Zimowego Żołnierza.