FANDOM

Zimowy Żołnierz logo.png

Odniesienia do komiksów Marvela Edytuj

  • Scena, w której Kapitan Ameryka wyskakuje z samolotu bez spadochronu podobna jest do sceny z pierwszego numeru komiksu Ultimates.
  • Nowy kostium Kapitana Ameryki inspirowany jest strojem „Superżołnierza”, który nosił w komiksach jako dyrektor TARCZ-y.
  • Scena w windzie nawiązuje do komiksu Wojna domowa, kiedy Rogers odmawia wzięcia udziału w rządowym programie rejestrowania superbohaterów, a T.A.R.C.Z.A. próbuje go pojmać.
  • Kiedy Kapitan Ameryka i Czarna Wdowa używają sekretnej windy w bunkrze, Rogers używa telefonu żeby wykryć kod, a następnie wpisuje 8539. Jest to data premiery Patriot #3 – komiksu, w którym po raz pierwszy pojawił się Kapitan Ameryka.
  • W ostatniej scenie filmu Maria Hill dołącza do Stark Industries. W komiksach pracowała dla Tony’ego Starka, ale w inny sposób trafiła do TARCZ-y.
  • Fabuła filmu bazuje na komiksach Zimowy Żołnierz (nowe zagrożenie dla Kapitana Ameryki) i Ultimtes (T.A.R.C.Z.A. przejęta przez HYDR-ę).

Casting Edytuj

  • Anna Kendrick, Felicity Jones, Imogen Poots, Teresa Palmer, Alison Brie, Emilia Clarke, Mary Elizabeth Winstead, Elizabeth Olsen i Jessica Brown Findlay były brane pod uwagę do roli Sharon Carter. Jones ostatecznie zagrała w Niesamowitym Spider-Manie 2, Olsen otrzymała angaż jako Scarlet Witch, z kolei Brown Findlay można było przez chwilę zobaczyć w Iron Manie 3 we fragmentach serialu Downton Abbey.

Inne Edytuj

  • Kapitan Ameryka: Zimowy Żołnierz to drugi film, w którym Scarlett Johansson zagrała z Roberten Redfordem. Wcześniej zagrali wspólnie w Zaklinaczu koni wyreżyserowanym przez Redforda.
  • Producent Kevin Feige opisał film jako „thriller polityczny rodem z lat 70. udający wielką produkcję superbohaterską”.
  • Jest to czwarty film, przy którym Scarlett Johansson pracowała razem z Chrisem Evansem. Wcześniej spotkali się na planie Egzaminu dojrzałości (2004), Niani w Nowym Jorku (2007) i Avengers (2012).
  • Antony Mackie był niezadowolony z nowoczesnego kostiumu Falcona. Miał nadzieję, że postać będzie nosić czerwony spandeksowy kostium jak w komiksach.
  • W celu uniknięcia spojlerów i utrzymania tajemnicy, roboczy tytuł filmu brzmiał Freezer Burn.
  • Podczas zdjęć Sebastian Stan przez całe dnie ćwiczył z plastikowym nożem, chcąc, żeby jego ruchy były naturalne.
  • Część scen rozgrywających się w Waszyngtonie realizowano w Cleveland. Wschodnia 6. Ulica Cleveland zastąpiła waszyngtońskie ulice Siódmą i D.
  • W niektórych scenach Natasha nosi naszyjnik ze strzałą, co jest odniesieniem do jej towarzysza z zespołu i okazjonalnego kochanka, łucznika Clinta Bartona. Naszyjnik był pomysłem Scarlett Johansson.
  • Chris Evans i Scarlett Johansson sami napisali niektóre dialogi do paru scen, w których zagrali razem.
  • Wcielenie się w Falcona było spełnieniem marzeń Anthony’ego Mackiego o zagraniu postaci z komiksów Marvela. Mackie napisał do studia wiele maili, prosząc o obsadzenie go w roli jakiejkolwiek postaci z komiksów. Studio raz po raz odpowiadało, że dadzą mu znać, jeżeli znajdzie się odpowiednia rola, maile jednak przykuły uwagę Kevina Feige’a, który zaoferował mu rolę Falcona.
  • Chociaż Georges St-Pierre gra Francuza/Algierczyka, mówi z akcentem właściwym dla francuskojęzycznych Kanadyjczyków.
  • Czarna Wdowa wspomina o operacji „Paperclip”. Przeprowadzona ona została w rzeczywistości przez Office of Strategic Services, dzięki czemu ponad półtora tysiąca niemieckich naukowców, techników i inżynierów, w tym m.in. Wernher von Braun, pomysłodawca rakiet V2, po zakończeniu II Wojny Światowej znalazło zatrudnienie w Stanach Zjednoczonych.
  • Początkowym zamysłem scenarzystów było, żeby Zola przeniósł swoją świadomość do robota i uciekł, pomysł ten jednak został porzucony ze względu na brak czasu.
  • W usuniętej scenie wyjaśnione zostało, dlaczego Kapitan Ameryka bierze swój stary kostium z Instytutu Smithsona – pozwolił, żeby STRIKE namierzało jego nowy kostium na boisku baseballowym, dzięki czemu po cywilnemu wszedł do szpitala.
  • W kryjówce Zoli Czarna Wdowa pyta: „Zagramy w grę?” Słowa te pochodzą z filmu Gry wojenne, w którym superkomputer zamierza zbombardować określone cele.
  • Kiedy Steve wchodzi do swojego mieszkania przez okno, na półce widać książkę Wszyscy ludzie prezydenta autorstwa Boba Woodwarda i Carla Bernsteina. W filmowej adaptacji książki z 1976 roku Robert Redford zagrał Woodwarda.
  • Początkowo film miał być dystrybuowany w Polsce pod tytułem Captain America: Zimowy Żołnierz, jednak w późniejszym czasie spolszczono przydomek głównego bohatera. Tym samym jest to pierwszy film z Marvel Cinematic Universe, któremu podczas dystrybucji w Polsce spolszczono imię głównego bohatera – wszystkie poprzednie wchodziły do Polski z oryginalnymi imionami, ale polskimi podtytułami.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki