FANDOM

MCU logo

Marvel Cinematic Universe, MCU (pol. Filmowe Uniwersum Marvela) – amerykańska franczyza obejmująca różne media (filmy, seriale, gry i komiksy) mające miejsce w tym samym fikcyjnym uniwersum, koncentrująca się na superbohaterach z kart komiksów Marvel Comics, produkowana niezależnie przez Marvel Studios. Wspólne uniwersum, podobnie jak oryginalne komiksowe uniwersum Marvela, powstało poprzez mieszanie ze sobą elementów fabuł, obsad i postaci w różnych produkcjach. W największej ilości produkcji wystąpił Clark Gregg, wcielający się w stworzoną na potrzeby MCU postać agenta TARCZ-y Phila Coulsona.

Pierwszym filmem osadzonym w MCU był Iron Man z 2008 roku, rozpoczynający pierwszą fazę, której zwieńczeniem byli Avengers (2012). Faza druga rozpoczęła się w 2013 roku filmem Iron Man 3, a zakończy w lipcu 2015 Ant-Manem, z kolei fazę trzecią rozpocznie w 2016 roku Captain America: Civil War. W 2010 roku uniwersum zaczęło być poszerzane za sprawą oficjalnych powiązanych z nim komiksów, następnie – w 2011 – za sprawą serii przeznaczonych bezpośrednio na DVD krótkometrażowych Marvel One-Shots, a w roku 2013 za sprawą pierwszego serialu, Agenci T.A.R.C.Z.Y. W różnych stadiach produkcji znajdują się kolejne filmy i seriale.

Marvel Cinematic Universe jest najbardziej dochodową franczyzą filmową na świecie, wyprzedzając m.in. Harry’ego Pottera, Gwiezdne wojny, Jamesa Bonda i produkcje osadzone w Śródziemiu. Stała się również inspiracją dla innych studiów wydających filmy z bohaterami komiksowymi do stworzenia podobnych wspólnych uniwersów.

Filmy Edytuj

Faza pierwszaEdytuj

Iron Man (logo)
The Incredible Hulk (logo)
Iron Man 2 (logo)
Thor (logo)
Captain America The First Avenger (logo)
Avengers (logo)

Faza drugaEdytuj

Iron Man 3 (logo)
Thor The Dark World (logo)
Captain America The Winter Soldier (logo)
Guardians of the Galaxy (logo)
Avengers Age of Ultron (logo)
Ant-Man (logo)

Faza trzeciaEdytuj

Captain America Civil War (logo)
Doctor Strange (logo)

Filmy z nieznanymi polskimi tytułami:

Pozostałe filmyEdytuj

One-ShotyEdytuj

Marvel One-Shot - komplet logo

SerialeEdytuj

ABC Edytuj

Agents of S.H.I.E.L.D. (logo)
Agent Carter (logo)
Inhumans TV series logo

Netflix Edytuj

Daredevil (logo)
Jessica Jones (logo)
Luke Cage (logo)
Iron Fist (logo)
The Defenders (logo)

Freeform Edytuj

Cloak & Dagger Logo

Seriale internetowe Edytuj

Za kulisami:

Komiksy Edytuj

Anulowane filmy i nierozwinięte projektyEdytuj

Osobny artykuł: "Lista nierozwiniętych projektów filmowych"

Anulowane seriale i nierozwinięte projektyEdytuj

Gry wideoEdytuj

Artbooki Edytuj

Opowiadania inspirowane uniwersum Edytuj

Produkcja Edytuj

W 2005 roku Marvel studios rozpoczęło planowanie wyprodukowania we własnym zakresie filmów, które dystrybuowane będą przez Paramount Pictures. W przeszłości studio współprodukowało kilka filmów o superbohaterach z Columbia Pictures, New Line Cinema i innymi, w tym przez siedem lat z 20th Century Fox. Wśród tych filmów znalazły się Blade: Wieczny łowca, Spider-Man, Daredevil, Hulk, Punisher, X-Men, Elektra, Fantastyczna Czwórka, Man-Thing, Ghost Rider i kontynuacje ww. produkcji. Zyski Marvel Studios z koprodukcji filmów były stosunkowo niewielkie, studio chciało zarabiać większe pieniądze przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad filmami sygnowanymi logo swojego wydawnictwa. Prezes studia zdał sobie sprawę, że w przeciwieństwie do Spider-Mana i X-Men, do których prawa posiadały odpowiednio Columbia Pictures i Fox, Marvel dysponuje prawami do kluczowych postaci z grupy Avengers. Postanowił stworzyć wspólne uniwersum na wzór tego, jakie Stan Lee i Jack Kirby stworzyli na potrzeby komiksów na początku lat 60. W celu pozyskania środków na realizację filmów studio zaciągnęło 525 milionów dolarów pożyczki od Merill Lynch, jednego z oddziałów Bank of America. Marvel planował wydawać pojedyncze filmy z głównymi bohaterami, a następnie zrealizować z nimi crossover. Pierwotnie Feige nazwał to wspólne uniwersum „Marvel Cinema Universe”, w późniejszym czasie zmienił jednak nazwę na obecną. Marvel nazwał filmowe uniwersum Earth-199999, osadzając je w firmowym wieloświecie – zbiorze różnych fikcyjnych alternatywnych rzeczywistości.

W listopadzie 2013 roku Feige powiedział, że „w idealnym świecie” corocznie wydawany jest jeden film poświęcony istniejącej już postaci i jeden wprowadzający nową, stwierdzając, że nadaje to formatowi „właściwy rytm”. Chociaż założenie to nie zawsze było realizowane, ponieważ np. w 2013 roku do kin weszły tylko Iron Man 3 i Thor: Mroczny świat, Feige stwierdził, że „zdecydowanie ma to swój cel”. W lipcu 2014 powiedział: „Nie wiem, czy uda nam się co roku zachować ten format, ale zrobimy to w roku 2014 i 2015. Myślę więc, że nieźle będzie to kontynuować. Nie wiem, czy będziemy robić to cały czas, ale takie jest ogólne założenie”. W lutym 2014 roku stwierdził, że studio chce naśladować „rytm”, jaki wypracowały komiksy, przedstawiając postaci w poświęconych im filmach, a następnie zbierać je razem niczym w „wielkim wydarzeniu albo serii crossoverów”, gdzie filmy o Avengers służą jako „wielki, gigantyczny filar”.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki