FANDOM

Thor logo.png

Thor – film z 2011 roku, pierwsza odsłona przygód Thora i czwarta część Marvel Cinematic Universe, wchodząca w skład fazy pierwszej. Film wyreżyserował Kenneth Branagh według scenariusza Ashley Edward Miller, Zacka Stenza i Dona Payne’a.

W 1991 roku prace nad adaptacją Thora rozpoczął Sam Raini, ale wkrótce porzucił projekt, który przez kilka lat tkwił w tzw. „piekle deweloperskim”. W międzyczasie prawa do realizacji filmu przechodziły na różne studia, dopóki w 2006 roku Marvel Studios nie podpisało umowy z Markiem Protosevichem, a następnie rozpoczęło gromadzenie budżetu, żeby wydać film we współpracy z Paramount Pictures. Pierwotnie film miał zostać wydany w 2010 roku, a jego reżyserię powierzono Matthew Vaughnowi. Kiedy w 2008 roku Vaughn został zwolniony, datę premiery zmieniono na 2011 rok, a reżyserem został Branagh. Główna obsada została wybrana w 2009 roku, a zdjęcia realizowano w Kalifornii i Nowym Meksyku w okresie od stycznia do maja 2010 roku. Na etapie postprodukcji film przekonwertowano do 3D.

Uroczysta premiera filmu miała miejsce 17 kwietnia 2011 roku w Sidney, a światowa premiera kinowa 21 kwietnia. Do polskich kin film trafił 29 kwietnia, natomiast w Stanach Zjednoczonych 6 maja. Thor zebrał pozytywne recenzje od krytyków i okazał się sukcesem komercyjnym. W 2013 roku wydana została kontynuacja, Thor: Mroczny świat, a na 2017 planowana jest część trzecia – Thor: Ragnarok.

Linki zewnętrzne Edytuj

  • Thor Wiki.png Zobacz hasło w zaprzyjaźnionej Thor Wiki.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki